V loňském roce došlo v Moravskoslezském kraji celkem ke čtyřem nehodám, při kterých byli usmrceni cyklisté. Z toho ve dvou případech neměli na hlavě nasazenou ochranou přilbu. K takovému skutku došlo také v obci na Karvinsku. Osmačtyřicetiletý cyklista zřejmě nepřizpůsobil rychlost a v levotočivé klesající zatáčce vyjel s jízdním kolem mimo komunikaci, kde projel silničním příkopem a následně upadl na zem. Při tomto utrpěl zranění, kterým na místě podlehl. Abychom se nemuseli v letošním roce s obdobnými případy setkávat, připomeňme si několik pravidel a povinností cyklisty k bezpečné jízdě. Než vyjedeme na první jízdu, měli bychom své jízdní kolo zkontrolovat a případně odstranit nedostatky, které může mít v povinné výbavě. Tato výbava má zajistit cyklistovi bezpečnou jízdu a viditelnost na silnici.
Jízdní kolo musí být vybaveno:
• zadní odrazkou červené barvy, která může být kombinována se zadní červenou svítilnou,
• přední odrazkou bílé barvy,
• odrazkami oranžové barvy na obou pedálech,
• na paprscích kol nejméně jednou boční odrazkou oranžové barvy na každé straně kola, dvěma na sobě nezávislými účinnými brzdami s odstupňovaným ovládáním brzdového účinku, dětské kolo pro děti předškolního věku vybaveno protišlapací brzdou nemusí být vybavena přední brzdou,
• volné konce řídítek musí být zaslepeny (zátky, rukojeti apod.),
• matice nábojů kol musí být uzavřené, nejsou-li křídlové případně rychloupínací.
Výbava kola za snížené viditelnosti:
• světlomet svítící dopředu bílým světlem, referenční osa světelného toku musí protínat vozovku nejdále 20 m od světlometu,
• zadní svítilna červené barvy, může být nahrazena svítilnou s přerušovaným světlem červené barvy,
• zdroj elektrického proudu, který musí svou kapacitou zajistit svítivost předchozích světel po dobu minimálně 1,5 hodiny bez přerušení.
Doporučené vybavení jízdního kola:
• účinné blatníky,
• zvonek,
• kryt řetězu.
Dalším cílem cyklisty, krom správně vybaveného kola, by měla být také samotná bezpečná jízda. K předchozí části o povinné a doporučené výbavě je určitě nutné připomenout povinnost používat při jízdě ochranou přilbu osobám mladším 18 let, doporučuje se však i pro ostatní cyklisty. Riziko úmrtí po pádu bez přilby je 19x vyšší. Pestrobarevnost cyklistického oblečení zaručí dobrou viditelnost cyklisty, také používáním retroreflexních prvků se zvyšuje jeho viditelnost a bezpečnost.
Za nevhodné chování cyklisty lze považovat nesprávný způsob jízdy. Jeho místo při jízdě je vždy vpravo a to i na cyklostezce, nutné je dodržovat dostatečný odstup od překážek a předvídavost samotného dění kolem cyklisty. Průjezd zatáčky by měl být takový, aby příčinou vysoké rychlosti nevyjel do protisměru, případně úplně mimo komunikaci. Cyklista by měl být vždy ohleduplný a také předvídavý. Sledovat stav komunikace, vyhýbat se překážkám, přičemž o změně směru jízdy by měl své okolí upozorňovat včas a vhodným způsobem.
K požitku z jízdy přispěje také vhodně naplánovaná trasa. Měla by být přizpůsobena možnostem a schopnostem cyklisty. Silný provoz na pozemní komunikaci s větší frekvencí nákladních vozidel k bezpečné jízdě také zcela jistě nepřispěje. V neposlední řadě by neměl zapomenout na nulovou toleranci hladiny alkoholu při jízdě. V případě kontroly se cyklista pod vlivem alkoholu řeší stejně jako řidič motorového vozidla.
por. Bc. Richard Palát
komisař
Zdroj: PČR, Krajské ředitelství Policie MSK
Napsat komentář