«

»

Cyklistická sezóna začíná…

V loňském roce došlo v Moravskoslezském kraji celkem ke čtyřem nehodám, při kterých byli usmrceni cyklisté. Z toho ve dvou případech neměli na hlavě nasazenou ochranou přilbu. K takovému skutku došlo také v obci na Karvinsku. Osmačtyřicetiletý cyklista zřejmě nepřizpůsobil rychlost a v levotočivé klesající zatáčce vyjel s jízdním kolem mimo komunikaci, kde projel silničním příkopem a následně upadl na zem. Při tomto utrpěl zranění, kterým na místě podlehl. Abychom se nemuseli v letošním roce s obdobnými případy setkávat, připomeňme si několik pravidel a povinností cyklisty k bezpečné jízdě. Než vyjedeme na první jízdu, měli bychom své jízdní kolo zkontrolovat a případně odstranit nedostatky, které může mít v povinné výbavě. Tato výbava má zajistit cyklistovi bezpečnou jízdu a viditelnost na silnici.

Jízdní kolo musí být vybaveno:

zadní odrazkou červené barvy, která může být kombinována se zadní červenou svítilnou,
přední odrazkou bílé barvy,
odrazkami oranžové barvy na obou pedálech,
na paprscích kol nejméně jednou boční odrazkou oranžové barvy na každé straně kola, dvěma na sobě nezávislými účinnými brzdami s odstupňovaným ovládáním brzdového účinku, dětské kolo pro děti předškolního věku vybaveno protišlapací brzdou nemusí být vybavena přední brzdou,
volné konce řídítek musí být zaslepeny (zátky, rukojeti apod.),
matice nábojů kol musí být uzavřené, nejsou-li křídlové případně rychloupínací.

Výbava kola za snížené viditelnosti:

světlomet svítící dopředu bílým světlem, referenční osa světelného toku musí protínat vozovku nejdále 20 m od světlometu,
zadní svítilna červené barvy, může být nahrazena svítilnou s přerušovaným světlem červené barvy,
zdroj elektrického proudu, který musí svou kapacitou zajistit svítivost předchozích světel po dobu minimálně 1,5 hodiny bez přerušení.

Doporučené vybavení jízdního kola:

účinné blatníky,
zvonek,
kryt řetězu.

Dalším cílem cyklisty, krom správně vybaveného kola, by měla být také samotná bezpečná jízda. K předchozí části o povinné a doporučené výbavě je určitě nutné připomenout povinnost používat při jízdě ochranou přilbu osobám mladším 18 let, doporučuje se však i pro ostatní cyklisty. Riziko úmrtí po pádu bez přilby je 19x vyšší. Pestrobarevnost cyklistického oblečení zaručí dobrou viditelnost cyklisty, také používáním retroreflexních prvků se zvyšuje jeho viditelnost a bezpečnost.

Za nevhodné chování cyklisty lze považovat nesprávný způsob jízdy. Jeho místo při jízdě je vždy vpravo a to i na cyklostezce, nutné je dodržovat dostatečný odstup od překážek a předvídavost samotného dění kolem cyklisty. Průjezd zatáčky by měl být takový, aby příčinou vysoké rychlosti nevyjel do protisměru, případně úplně mimo komunikaci. Cyklista by měl být vždy ohleduplný a také předvídavý. Sledovat stav komunikace, vyhýbat se překážkám, přičemž o změně směru jízdy by měl své okolí upozorňovat včas a vhodným způsobem.

K požitku z jízdy přispěje také vhodně naplánovaná trasa. Měla by být přizpůsobena možnostem a schopnostem cyklisty. Silný provoz na pozemní komunikaci s větší frekvencí nákladních vozidel k bezpečné jízdě také zcela jistě nepřispěje. V neposlední řadě by neměl zapomenout na nulovou toleranci hladiny alkoholu při jízdě. V případě kontroly se cyklista pod vlivem alkoholu řeší stejně jako řidič motorového vozidla.

por. Bc. Richard Palát
komisař
Zdroj: PČR, Krajské ředitelství Policie MSK

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zobrazena.

K formátování textu můžete použít tyto formátovací HTML tagy a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>